Mzungu's en Monstertrucks - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sasha & Emma - WaarBenJij.nu Mzungu's en Monstertrucks - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Sasha & Emma - WaarBenJij.nu

Mzungu's en Monstertrucks

Blijf op de hoogte en volg Sasha & Emma

14 Juli 2014 | Oeganda, Kampala

Na 24 uur onderweg te zijn geweest met vertraging, onweer en turbulentie, waren wij om kwart voor 6 dan toch eindelijk in het Guesthouse in Kampala! Verder mochten we niet klagen over het vliegen, want we hadden heerlijk eten, eigen tv's en met een stel Groesbeekers naast je kan het ook niet gauw mis gaan natuurlijk! Vanochtend gingen wij na een paar heerlijke korte uren slaap met Martin en Michael op stadstour door Kampala.
Martin en Michael zijn twee Oegandese jongens die werken voor het project. De tour startte met een bezoek aan de grootste moskee van Oeganda, namelijk de Kadaffi moskee. We werden in mooie doeken aangekleed door lokale moslima's en zagen er als echte moslima's uit. Deze moskee heeft ook een uitkijktoren, waardoor we mooi uitzicht hadden over heel Kampala. Van te voren werden we nogal gewaarschuwd voor het rijverkeer in Kampala.
Op de terugweg van het vliegveld hadden we hier inderdaad al wat van gemerkt, maar overdag bleek dat het lopend nog veel enger is. Naast het feit dat iedereen deze Mzungu's (blanken) graag wilden aanraken en spreken, moesten we ook nog ons best doen om niet te worden overreden door de boda boda's (motortaxi's). Dit lukte Emma op het nippertje! Gelukkig hebben onze "tourguides" Martin en Michael ons goed er doorheen geholpen!
Na de moskee zijn we te voet verder gegaan om Oegandees geld en simkaarten te regelen. We zijn over verschillende authentieke marktjes en door verschillende wijken gelopen, zodat we het echte leven in Kampala goed hebben kunnen proeven. Deze vele indrukken moesten natuurlijk even verwerkt worden tijdens een echte Oegandese lunch. We hebben al best veel lokaal eten geproefd, zoals Motoka (gepureerde/gekookte banaan) en chapati (best te vergelijken met een wrap).
Na een leuk Afrikaanse souvenirs marktje te hebben bezocht, gingen we naar Victoria lake om daar heerlijk de dag af te sluiten met een boottochtje. Na een fotoshoot met Martin en Michael op de boot en veel mooie vogels te hebben gezien (zeearend Rob Honing), gingen we nog even boodschappen doen voor het avondeten.
We raakten tijdens het boodschappen doen op de markt aan de praat met lokale Oegandezen. Zo hebben wij ook hele leuke contacten gemaakt! Na deze leuke, maar vermoeiende dag met maar 5 uur slaap in 48 uur, zijn wij zeer moe en gaan wij lekker op tijd naar bed. Morgen vertrekken wij naar Jinja en wij zullen jullie gauw vertellen hoe het ons daar vergaat!

P.S. De drempels zijn hier zo hoog dat de lage drempels voelen alsof je in een springende auto in een clip van Snoop Dogg zit en de hoge drempels alsof je in een wedstrijd van Monstertrucks zit.

Groetjes,

Sasha en Emma

• 14 Juli 2014 - 20:12

Marja:

Fijn te horen dat jullie een goede reis hebben gehad. Welterusten voor straks..

• 14 Juli 2014 - 22:09

Frans Jansen:

Leuk verslag van jullie eerste belevenissen.Smaakt naar meer.

Opa en Oma

• 15 Juli 2014 - 00:10

Helma Bernds:

Super fijn dat de reis goed is verlopen. Succes en geniet ook. Knufff helma

• 15 Juli 2014 - 22:02

Annemarie Jansen:

Nou, Emma en Sasha, jullie avontuur is begonnen!
    Veel plezier!
    Leuk, hoor, dat verslag van jullie belevenissen in een andere cultuur!

Groetjes, Annemarie

• 16 Juli 2014 - 12:48

Linda:

Lieve meiden,

Wat leuk om dit allemaal zo te lezen. Eerste schattige foto van het babiehome in Jinja al ontvangen op mijn telefoon. Geweldig!
    Liefs,
    mama

• 24 Juli 2014 - 09:35

Lot:

Meisjessss ik lees het nu pas maar heel fijn om te horen dat de eerste indrukken meteen goed waren! X