Money well spend!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Sasha & Emma - WaarBenJij.nu Money well spend!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Sasha & Emma - WaarBenJij.nu

Money well spend!!

Blijf op de hoogte en volg Sasha & Emma

24 Juli 2014 | Oeganda, Jinja

Na een geweldige safari zijn we weer een aantal dagen lekker aan de slag gegaan in het Babieshome. We hadden de kindjes gemist, dus dat was geen straf!
Maandagavond hebben we met een aantal vrijwilligers zitten knutselen in ons huis. We vonden dat de preschool wel wat educatieve versiering kon gebruiken, dus we gingen hard aan de slag. De volgende dag hing er een gekleurd alfabet, slingers met 1 t/m 20 en een gevouwen olifant aan de muur. De olifant wilden wij graag met de kinderen gaan knutselen, want dat doen de kinderen niet zo vaak. Na het middagdutje gingen we met een aantal kinderen in klas aan de slag. Het was een hele uitdaging, maar er hangen toch al een aantal zelfgemaakte olifanten aan de muur met naam.
Dat was een leuk succes voor de kinderen en voor ons!
Naast de dagelijkse verzorging van de kinderen organiseren we dus ook dit soort leuke dingen.

Woensdag hebben we een hele positieve dag gehad. Na die dag hadden we echt het gevoel dat we heel veel goede dingen hadden gedaan vandaag. De ochtend begon met de dagelijkse verzorging van de kinderen. We wisten dat het babieshome een flinke schoonmaakbeurt nodig had, dus toen alle kinderen helemaal klaar waren gingen we met z'n allen aan de slag. Ongeveer het hele huis is flink geschrobt en gepoetst en het rook daarna heerlijk naar bloemetjes. We waren allemaal zeer blij met het resultaat!
In de middag gingen Sas en ik op pad met Ernest (collega) door Jinja. Wij hadden langs de kant van de weg twee speeltoestellen zien staan. In het babieshome hebben ze nog niet zoveel buitenspeelgoed en dit kan ook buiten blijven staan. Dus wij hebben rond gevraagd en Ernest was de dag ervoor voor ons op pad gegaan voor de prijs. Wij zijn niet mee gegaan, want als er Mzungu's bij zijn, gaat de prijs altijd op wonderbaarlijke wijze met grote hoeveelheden shilling omhoog.
We moesten een pick-up halen om het op te gaan halen, dus eerst de Boda gepakt naar een pick-up garage. Daar kregen we een pick-up met chauffeur voor nog geen 10 euro omgerekend. Samen met Ernest zijn we naar de man gereden, die de toestellen verkocht. In eerste instantie wilden we alleen de draaimolen kopen, maar omdat de wipwap ook niet zo duur was, hebben we die als verrassing ook mee genomen.

Toen we terug met een volle pick-up kwamen in het Babieshome werden alle aunties en uncles helemaal wild van blijdschap! Ook Sharon (eigenaresse) vloog ons huilend in de armen, dat was een mooi moment!
De volwassenen gingen gelijk de wipwap uitproberen en hadden een hoop lol. Ook de kinderen vonden we later meteen bij de wipwap en ze vonden het geweldig!
De draaimolen moest nog in de grond gezet worden en dat kostte nog wat mankracht vandaag. Maar na geduw en getrek hebben twee mannen de draaimolen keurig in de grond gezet en kunnen de kinderen er morgen meteen op. We kunnen niet wachten om die gezichtjes te zien!

Alle kinderen in het babieshome gaan minstens 1x per week zwemmen, alleen de baby's niet. Wij wilden graag de baby's ook een keer laten zwemmen, dus hebben we gisteren een Jip en Janneke zwembadje opgeblazen en Nixon, Azaia en Susan erin gezet. Ze hadden ontzettend veel lol met het water, dat was een leuk gezicht!
We konden wel de hele middag naar die kleintjes in het badje kijken!

Zoals we hebben beschreven is het verkeer in Oeganda niet altijd ongevaarlijk. Helaas hebben wij dat gisteren zelf ervaren door middel van een kleine aanrijding met een andere Boda. Gelukkig kwamen we er met een paar schrammetjes en heel veel schrik er vanaf, maar leuk was het niet! Wel zijn we op deze manier echt ingeburgerd in het Oegandese leven!

Vandaag is er vanuit de village een nieuwe baby aangekomen, Mozes. Hij is twee maanden uit en zijn moeder heeft hem geprobeerd te verdrinken in de wc en daarna gedumpt. Ze zit gelukkig nu in de gevangenis. Mozes zag er alleen niet zo heel goed uit, dus mocht Emma en een andere vrijwilliger mee naar het kinderziekenhuis hier in Jinja. We zijn niet de hele tijd gebleven, maar wel lang genoeg om er gauw weer weg te willen. De ziekenhuizen hier zijn echt totaal anders. Heel veel mensen in een kleine ruimte, er wordt hardhandig om gegaan met de kinderen en ook de hygiene is niet top. Het gebouw zelf en de paden eromheen zijn ook niet veel soeps. Als blanke daar rondlopen is ook zeer bijzonder. Mensen staren je de hele tijd aan en komen zelfs naar buiten om naar je te kijken. Ik vond het een bijzondere ervaring en interessant om een keer te zien, maar niet iets wat ik graag nog een keer zou willen doen.

Sowieso lopen Sas en ik af en toe tegen cultuurverschillen aan. Dat is ook logisch, want het is een totaal andere cultuur. Af en toe vinden wij dat wel eens lastig, maar we kunnen daar goed over praten met de andere Nederlandse vrijwilligers en we accepteren het ook, want je kan er soms helaas weinig aan veranderen.

Tot slot hebben we al best een aantal dingen met het ingezamelde geld gedaan!
We hebben namelijk de twee speeltoestellen ermee gefinancierd en dat werd ontzettend gewaardeerd. Ook hebben wij een paar keer flessen schoon drinkwater meegenomen, omdat de kinderen op een dag eigenlijk niks meer te drinken krijgen dan in de ochtend pap. Wij vinden dit heel weinig en zeker in dit warme weer is het belangrijk veel te drinken. Alle kinderen hadden gisteren crocs gekregen van vrijwilligers met naam erop. Alleen Dauda en Abayo zijn al wat groter en die pasten ze niet. Ze waren hier erg verdrietig over. Daarom hebben wij vandaag voor hun allebei hun eigen paar crocs gekocht. De twee jongens waren er ontzettend blij mee en deden de schoenen echt niet meer uit!

Wij zijn heel blij en dankbaar dat we dit met jullie geld allemaal al hebben kunnen bereiken en we zijn van plan om met de rest van het geld ook nog een hoop mooie dingen te gaan doen!

Liefs,

Sasha en Emma

• 24 Juli 2014 - 20:00

Linda:

Lieve meiden,

Wat hebben jullie al veel gedaan! En wat een leuke foto's. We leven mee hoor!

Liefs,
    Mama

• 24 Juli 2014 - 21:50

Marja:

Wat een prachtig verhaal weer, en wat fijn dat jullie zo genieten.

groetjes Ruud en Marja

• 24 Juli 2014 - 23:33

Jacqueline:

Wat hebben jullie al veel beleefd en goede dingen gedaan. Wij zijn super trots op jullie!

Mama Jacqueline en papa Rob

• 25 Juli 2014 - 00:33

Pino:

Hoi meiden,
    Ga zo door en geniet van elke dag. Voordat je het weet is het alweer afgelopen en ik denk dat jullie tijd te kort gaan komen. Fijn dat jullie dmv kleine dingen mensen toch heel gelukkig kunnen maken en het geeft alleen maar weer aan hoe goed wij het eigenlijk hebben en niet zoveel moeten zeuren.

• 26 Juli 2014 - 16:58

Jarl:

Goed bezig meiden! Ik ben heel trots op jullie!! Toch kan ik niet wachten tot Sas weer terug is, haha!

Kus Jarl

• 27 Juli 2014 - 14:55

Mirjam:

Hee Emma en Sasha wat zijn jullie ontzettend goed bezig, trots op jullie! Liefs Mirjam